Textil
Jag skapar med
glädje även textila konstbilder. Att måla men framför allt trycka på
textil är något som kompletterar mitt måleri mycket bra, en oerhört
spännande kombination. Själva ordet textil är ett samlingsnamn för
material och produkter framställda av textilfibrer. Ex. på detta är
garn, spets, trikå, mattor, kläder och väv. Det är det sistnämnda,
väv, som jag skapar mina bilder på. Ibland lägger jag även in garn
och spets som en effekt eller en inramning.
Textilier tillverkas
ofta genom vävning men också med metoder som stickning och virkning.
Människans användning av textilier har en lång tradition, många av
oss fascineras av textilier på ett eller annat sätt. En
textilkonstnär arbetar med textilkonst, konsthantverk och/eller
hemslöjd.
Tidigare handtryckte jag mest metervara, jag tryckte en speciell form flera
gånger så att ett mönster bildades. Dessa tyger spände jag sedan upp
på träramar så att de blev tavlor men ännu oftare blev det gardiner.
Detta sker fortfarande men i mycket mindre skala, tyngdpunkten i
mitt textila skapande ligger numera i den textila konstbilden.
Precis som i måleriet arbetar jag även här med färgfält och några specifika
former. Jag bygger upp bakgrunden med hjälp av en rakel, pensel
och/eller en roller.
Formen, motivet, kan vara abstrakt eller föreställande. Jag trycker motivet med hjälp
av en textilram. Ramen är av trä och försedd med en tunn silkes-,
eller polyesterväv. Ramen förbereds på så sätt att den beskiktigas
med en fotoemolusion. Motivet gjord som ex. en blyertsteckning,
tuschteckning eller ett fotografi kopieras till overheadplast vilken
läggs ovanpå ramen. Ramen och plasten belyses under en uv-lampa.
Därefter sköljs ramen då hinnan (fotoemolusionen) som ej härdats av
uv-lampan försvinner. Där är väven öppen och färgen kommer då att
tränga igenom. Vidare lägger jag ramen på tyget, lägger i färg och
använder därefter en rakel för att stryka färgen jämnt. Denna metod
kallas för silkscreen, silkscreentryck eller screentryck.
Serigrafi
är namnet på screentryck i konstgrafiska sammanhang. Det var
amerikanska konstnärer som började använda screentrycket i slutet av
1930-talet. Screentryck är en hållbar metod, den har dock en
relativt stor startkostnad.
Ibland trycker jag motivet med en schablon som är precis som screentryck en grafik
metod. En schablon är en mycket användbar mall som används vid olika
slags hantverksformer. Antingen skär jag ut schablonen i plast
eller papper och vidare valsar eller duttar jag på färgen. Denna
schablon är inte lika hållbar som den jag gör i textilramen.
Då och
då skär jag istället ut ett motiv i en linoleumplatta och trycker
med textilfärg. Jag väljer metod utifrån det uttryck, den form och
känsla jag vill förmedla. Varje textilbild blir unik när metoderna
ovan används.
|